Emilio Scanavino

This is Tomorrow

Milano, Archivio Scanavino
dal 1 Aprile al 20 Giugno 2022

The exhibition

Uno dei maestri della pittura italiana della seconda metà del Novecento, Emilio Scanavino (1922-1986) figura tra i protagonisti della cosiddetta generazione informale e del movimento spazialista che si affermano l’indomani della seconda guerra mondiale. Il segno di Scanavino - grafico e plastico, fisiologico e tangibile, organico e astratto - per oltre trent’anni ha rappresentato una ininterrotta tensione alla definizione di un altro alfabeto e di un'altra lingua in cui i nomi non mentissero. Una lingua non da leggere ma da decifrare, in modo tale da non far mai dimenticare il tramite e la presenza dei segni, il loro segreto.

Attraverso oltre 60 opere tra terrecotte smaltate o ingobbiate, maioliche e oggetti in metallo prodotti tra l’inizio degli anni Cinquanta e la fine dei Sessanta, Emilio Scanavino. This is Tomorrow è un’occasione unica per scoprire il rapporto dell’artista con la ceramica policroma e di approfondirne l’indagine sulle problematiche formali. La mostra costituisce il primo progetto espositivo dedicato a questa specifica produzione, spesso trascurata perché assorbita all’interno della produzione scultorea di Scanavino.

Info

The catalogue

The volume, promoted by the Scanavino Archive, is dedicated to the ceramic production of Emilio Scanavino, one hundred years after the artist's birth.
Scanavino - among the protagonists of the so-called informal generation and of the movement established himself as a spatialist in the aftermath of the Second World War - he dedicated himself to over thirty years of defining, through a reflection on the sign, of another alphabet and another language, not to be read but to be deciphered.
Even the ceramic works - often neglected because they are absorbed within its largest sculptural production - they fit fully into this research.
The volume, which presents sixty works including glazed and engobed terracotta, majolica and metal objects produced between the beginning of the fifties and the end of the sixties, therefore allowing to reflect on the artist's relationship with polychrome ceramics to deepen the investigation of the related formal problems.

Accompanied by a critical text by the editor, the volume is completed by a biographical appendix.

Scanavino’s is the handprint of someone who binds, who unties, who weaves. Not a figuration, but the image of a doing. Or rather, “the image of some doing,” given that the human animal does not know, in principle, what to do.

Contents
Emilio Scanavino and the Secret of Signs
Marco Scotini

This is Tomorrow

Emilio Scanavino
Biography