Matteo Sandonà and Hawai'i

A Capital Ambition

  • Edited by Duccio Marignoli
  • Binding Paperback with flaps
  • Size 23 x 28 cm
  • Pages 96
  • Illustrations 45 a colori
  • Language English
  • Year 2007
  • ISBN 9788836608218
  • Price € 25,00
  •   Not available
Abstract

Il volume, edito in occasione di una mostra all’Accademy of Arts di Honolulu, rappresenta la prima monografia dedicata al lavoro di Matteo Sandonà (Schio, 1883 - Santa Clara, 1964).

Artista di origine vicentina ma emigrato in America alla fine dell’Ottocento, Sandonà aveva fondato nel 1901, insieme ad altri artisti, la California Society of Artists, facendosi presto conoscere dal pubblico per la raffinatezza dei suoi ritratti.

La mostra propone la serie di opere commissionategli da alcuni esponenti della società hawaiana in occasione dei ripetuti viaggi che l’artista compì tra il 1903 e il 1920, fra cui spiccano i sofisticati ritratti di alcuni protagonisti del mondo culturale e politico delle Hawaii dell’epoca: da Sanford B. Dole, primo governatore territoriale delle isole, ad Anna Rice Cooke, fondatrice dell’Academy of Arts di Honolulu, fino al magnifico ritratto della principessa Abigail Kawananakoa.

Il catalogo delle opere è accompagnato dai testi critici di Duccio Marignoli e Marzia Ratti, e completato da apparati bio-bibliografici.Honolulu (Hawaii), ottobre 2007 - febbraio 2008 Matteo Sandonà (Schio, Italy 1881 – Santa Clara 1964) was a San Francisco based artist who specialized in portraiture. His recurrent trips to Hawai'i, from 1903 to the Second World War allowed him to give the most complete visual record of the Hawaiian society of that time in a splendid series of portraits that span personages from Prince and Princess Kawananakoa to Mrs. Anna Rice Cooke, founder of the Honolulu Academy of Arts. Sandonà’s training in Verona had prepared him to fulfil the needs of his sitters who were informed on portraiture styles as the history of Hawai'i had a lively tradition of ordering painted likenesses. His youthful ambition reflected the equally ambitious sense of identity of these islands. Indeed, his ties became so strong that he would marry Gertrude Macfarlane, who belonged to an old island family. The generation which the Italian artists painted was, after all, the last to be able to remember Hawaii as an independent nation, and thus, we can call Matteo Sandonà “the last portrait artist of Hawai'i”.