Impressionism on the Seine (EN)

  • Edited by Marina Ferretti Bocquillon
  • Binding Hardcover
  • Size 24x28 cm
  • Pages 144
  • Illustrations 80 coloured
  • Language English
  • Year 2010
  • ISBN 9788836616206
  • Price € 29,00  € 27,55
Add to cart Add to cart Add to cart
Abstract

Throughout the nineteenth century, artists painted the Seine, its light, its banks, its bridges and its ports. Above all, however, it was the impressionists and their emulators, careful observers of modern life, who made it their favorite subject. From dawn to dusk, Claude Monet, Alfred Sisley, Gustave Caillebotte and Armand Guillaumin never grew weary of observing the play of reflections on the surface of the water. Often the Seine also enchanted Auguste Renoir, Camille Pissarro and Berthe Morisot.

Many artists lived or stayed regularly along the banks of the river, finding in it their main source of inspiration. For the landscape of the Seine was evolving under the combined effect of industrialization and the advent of leisure. With its iron bridges, its great ports, its industrial dynamism, and also its boats, its yachts and its strolling visitors in their white dresses, the Seine was the heart of modernity.

A selection of around fifty paintings traces the evolution of Impressionism and takes us on a journey along the river, from Paris to Le Havre, passing through Argenteuil, Vétheuil and Giverny.

Giverny, April - July, 2010

Lungo il corso del diciannovesimo secolo, la Senna, con le sue luci, le sue sponde, i pontili e i porti, è stata soggetto privilegiato per numerosi artisti. Furono soprattutto gli impressionisti e i loro emulatori, sempre attenti al momento contemporaneo, a farne il proprio soggetto privilegiato. Dall’alba al tramonto, Claude Monet, Alfred Sisley, Gustave Caillebotte e Armand Guillaumin non si stancarono mai di osservare il gioco di riflessi sulla superficie dell’acqua. La Senna non mancò di incantare Auguste Renoir, Camille Pissarro e Berthe Morisot.

Molti artisti decisero di vivere o soggiornare per lunghi periodi sulle rive del fiume, trovandovi la massima ispirazione. La Senna stava allora trasformando se stessa e il prorio paesaggio circostante, seguendo un’evoluzione che seguiva la via combinata della modernità e dell’industrializzazione.

Con i suoi ponti di ferro, i suoi grandi porti, il dinamismo industriale, e le barche, i battelli, e i turisti nei loro vestiti bianchi, la Senna era allora il cuore della modernità. Una selezione di circa cinquanta opere traccia il cammino dell’evoluzione dell’Impressionismo, e ci porta in un viaggio lungo il fiume, da Parigi a Le Havre, passando attraverso Argenteuil, Vétheuil e Giverny.

Giverny aprile - luglio 2010