
Maximilien Luce (EN)
Neo-impressionist / Retrospective
- Edited by Marina Ferretti Bocquillon
- Binding Hardcover
- Size 24x29 cm
- Pages 144
- Illustrations 120 coloured
- Language English
- Year 2010
- ISBN 9788836617777
- Price € 29,00 € 27,55
Maximilien Luce (1858-1941) was born in Paris to an artisan’s family. He worked as a printmaker in his early years then, around 1880, devoted his career to painting. Camille Pissarro, who shared his anarchist convictions, introduced him to the Neo-Impressionist group in 1887.
Luce adopted their technique of divisionism – the separate application of individual colors. But, far from having the detached approach of Georges Seurat, Luce portrayed the contemporary world with passion. He liked to depict violent effects of light, from the sunset on the banks of the Seine River to the new effects of artificial, urban lighting. No less lyrical are the paintings of the Pays Noir where the flames of blast furnaces set the night ablaze.
Luce’s works became powerfully colorful prefiguring Fauvism. Fascinated by Haussmann’s works, he evoked the world of builders. In his later years, living in Rolleboise in the Department of the Yvelines, Luce found peace and calm and returned to more tranquil subjects.
The catalogue includes essays by Marina Ferretti Bocquillon, Aline Dardel, Bertrand Tillier and Vanessa Lecomte, and biographic information.
Giverny, July – October 2010Maximilien Luce (1858-1941) nasce a Parigi da una famiglia di artigiani. Nei primi anni della sua carriera lavora come stampatore, dedicandosi completamente alla pittura a partire dal 1880. Condivide le idee anarchiche di Camille Pissarro, che lo introdurrà nel 1887 nel gruppo dei Neo-Impressionisti. Luce adotta la tecnica del divisionismo – l'accostamento sulla tela di pennellate di colori puri. Ma, diversamente dallo sguardo distaccato di Georges Seurat, Luce si impegna con passione nel ritrarre il mondo contemporaneo.
Ama i gli effetti di luce violenti, come il tramonto sulle rive della Senna o l'effetto delle luci artificiali e della città. Non meno lirici sono i dipinti del Pays noir, dove le fiamme delle fornaci illuminano la notte. I lavori di Luce si arricchiscono di colori, anticipando il fauvismo.
Affascinato dalle opere di Haussmann, evoca nelle sue opere il mondo dei lavoratori edili. Negli ultimi anni, trasferitosi a Rolleboise nel Dipartimento di Yvelines, Luce trova finalmente la pace e ritorna a soggetti più quieti.
Il catalogo include i saggi di Marina Ferretti Bocquillon, Aline dardel, Betrand Tiller e Vanessa Lecomte, e una biografia.
Giverny, luglio – ottobre 2010