Matteo Pugliese

Corazze

  • Author Gabriele Simongini
  • Edited by Claudio Proietti
  • Binding Hardcover
  • Size 24 x 28 cm
  • Pages 144
  • Illustrations 120 a colori; 120 colour illustrations
  • Language Italian, English
  • Year 2011
  • ISBN 9788836621873
  • Price € 28,00  € 26,60
Add to cart Add to cart Add to cart
Abstract

Memoria ed effetti speciali, presenze potentemente fisiche ma al tempo stesso intimamente simboliche e spettrali: ecco gli esplosivi ingredienti della scultura di Matteo Pugliese (1969).

Una ricerca che fa dialogare l’inarrivabile lezione plastica di Michelangelo, del manierismo e di Bernini con l’immaginario dei fumetti, del cinema fantastico e dei videogiochi di ruolo che poi, in fin dei conti, affondano le proprie radici nell’inesauribile miniera dei miti antichi.

L’operazione, non facile, di ibridazione intrapresa da Pugliese viene fondata sulla volontà di rispettare e soprattutto rinnovare, al tempo stesso, la trasmissione millenaria di esperienze che si invera nella tradizione artistica.

A tal proposito Matteo Pugliese potrebbe senza dubbio ben condividere questa riflessione di Gustav Mahler: “La tradizione è custodire il fuoco, non adorare le ceneri”. Così l’artista salvaguarda l’essenza archetipica della modellazione e del fare demiurgico scultoreo con tutta la loro potenza simbolica, ma li innerva di umori contemporanei. Il volume, con un intervento critico di Gabriele Simongini e testi dell’artista, presenta le serie scultoree Scarabei, Custodi ed Extra Moenia, ed è completato da apparati biografici.

Roma, ottobre - novembre 2011

Memories with ‘special effects’, a physically powerful presence, but at the same time intimate, symbolic and transcendental: these are the explosive ingredients of the sculpture of Matteo Pugliese (1969).

Research that combines the incomparable sculptural plasticity of Michelangelo, mannerism and Bernini with the make-believe world of comic strips, fantasy films, and role-playing video games which are, after all, deeply rooted in the immortal sources of ancient mythology.

This difficult process of cross-breeding performed by Pugliese is based on the desire to respect, and above all, to renew the eternal transmission of life’s experience brought to life through art. There is little doubt that Matteo Pugliese shares the thoughts of Gustav Mahler on this subject: “Tradition is not the worship of ashes, but the preservation of fire”. In this way, the artist has preserved the primary essence of the sculptural modelling with all its symbolic power, but has infused it with a contemporary lifeblood.

The volume, with an essay by Gabriel Simongini and the texts by the artist, presents the sculptural series Scarabei, Custodi ed Extra Moenia and icludes biographical notes.

Rome, september - november 2011