ENGLISH
A forgotten portal in Abruzzo
In relatively recent times a medieval portal, which, according to the local tradition, originates from the Benedictine abbey of S. Salvatore a Maiella, was remounted in the 17th century church of S. Antonio at Rapino. The abbey went through a period of great prosperity between the 11th and 13th century; afterwards it declined quite rapidly, so as to already be in ruins at the end of the 16th century. The portal, as it has been rediscovered, is not in its original form, because, in recomposing the decoration of the archivolt, fragments deriving from different parts were joined together. The stylistic motives shown in these fragments and in the capitals of the jambs allow dating the portal in a historical moment subsequent to reconstruction of the nearby abbey of S. Clemente at Casauria, from which a few decorations are taken. The motive that regulates the forms approaches however to that on the construction site of the equally nearby Cistercian abbey of S. Maria d’Arabona, which leads to dating the portal to the third or fourth decade of the 13th century. Although the reconstruction of its forms remains in some aspects hypothetical, its evidence stands as a significant moment of transition in the direction that leads to the typical forms of the portal in Abruzzo in the 14th century, as they will be defined in the construction of the cathedral of Atri.
- Critica
- The Milan Five-Part Diptych as a Manifestation of Orthodoxy
Zuzana Frantová - «In summo montis cacumine»: il monastero di S. Silvestro al Soratte
Elisabetta Scungio - Architettura dell’età ottoniana in Italia: il deambulatorio e il culto delle reliquie
Carlo Tosco - Oxford, Magdalen College, MS. Gr. 3: Artistic Practice, Byzantine Drawings and Mobility in Mediterranean Painting around 1200
Manuel Castiñeiras - «Iustitia, maiestas, curialitas». Oldrado da Tresseno e il suo ritratto equestre nel broletto di Milano
Saverio Lomartire - Un portale abruzzese dimenticato
Francesco Gandolfo - S. Nicola di Trisulti: un insediamento certosino femminile?
Valeria Danesi - Presenze cistercensi ad Amalfi: il caso controverso dell’abbazia di S. Pietro a Toczolo
Nicola Caroppo - «Inexpugnabile est». Pierre D’Agincourt, il presidio di Ripa di Corno e la città di Leonessa
Roberta Cerone - Cimabue reconsidered
Joseph Polzer - Un’ulteriore traccia per l’attività a Brescia del Maestro di Santa Anastasia e della sua bottega: l’urna del giudice Corrado Fogolini
Massimo Medica - Interferenze francesi nella produzione dei codici di lusso a Pavia sullo scadere del Trecento e qualche apertura sul primo Michelino da Besozzo
Roberta Delmoro - Le affinità di Dufourny
Maria Giulia Aurigemma - Materiali
- Il mosaico trasformato: un pavimento di una villa tardoantica nella Toscana costiera
Elisabetta Giorgi, Enrico Zanini - Notizie e recensioni
- Ricordo di Italo Furlan
Enrico Zanini - Ricordo di Enrico Castelnuovo
Fabrizio Crivello - J.-B.-L.-G. Séroux d’Agincourt e la storia dell’arte intorno al 1800
Convegno internazionale di studi
Roma, Accademia di Francia - Villa Medici, 23-24 settembre 2014
Ilaria Sgarbozza - Anna Delle Foglie, La cappella Caracciolo del Sole a San Giovanni a Carbonara
Milano, Jaca Book, 2011
Gaetano Curzi - Richard Hodges, Sarah Leppard, John Mitchell, San Vincenzo Maggiore and its Workshops
London, British School at Rome, 2011
Carmine Comunale - Decretales pictae. Le miniature nei manoscritti delle Decretali di Gregorio IX (Liber Extra)
Atti del colloquio internazionale tenuto all’Istituto Storico Germanico, Roma 2010
Roma, Università degli Studi Roma Tre, 2012
Lola Massolo - Inés Monteira Arias, El enemigo imaginado. La escultura románica hispana y la lucha contra el Islam
Toulouse, CNRS – Université de Toulouse-le Mirail
Gaetano Curzi - Gaetano Curzi, Santa Maria del Casale a Brindisi. Arte, politica e culto nel Salento angioino
Roma, Gangemi Editore, 2013
Simona Moretti - Pintar fa mil anys. Els colors i l’ofici del pintor romànic
dir. M. Castiñeiras, J. Verdaguer
Universitat Autònoma de Barcelona, 2014
Marco Rossi