ENGLISH
Cistercian presences in Amalfi: the discussed example of St. Peter’s abbey at Toczolo
St. Peter’s Rectory or St. Peter at Toczolo stands on a hill located in the west side of Amalfi. The actual state of conservation of the area is altered by many anthropical factors. Of the cloister, the north wing and few parts of the east and the west wings currently remain. The Abbey church, in its Baroque style, is best preserved and hides a medieval roof with arches and vaults and a square apse. Strictly linked to this first medieval phase are also the two square rooms near the church and, downstairs, the little refectory. The first mention of a Chapel, called St. Peter ad Tocculum, dates back to 985. According to Martirologium of Fossanova and to historical reconstructions, on this preexisting Chapel, cardinal Peter Capuano would found, among 1212 and 1214, first the Rectory and after the Cistercian Abbey of St. Peter in Toczolo, born as a dependence of the Cistercian Abbey of Fossanova. An important role in this was played by pope Innocent III. Probably, cardinal Peter Capuano (1150?-1214) only had an economical role by financing the first growth of the Abbey, but most of the architectural structures were made around 1240-1250, after St. Peter in Toczolo became independent from the Chapter of Fossanova.
- Critica
- The Milan Five-Part Diptych as a Manifestation of Orthodoxy
Zuzana Frantová - «In summo montis cacumine»: il monastero di S. Silvestro al Soratte
Elisabetta Scungio - Architettura dell’età ottoniana in Italia: il deambulatorio e il culto delle reliquie
Carlo Tosco - Oxford, Magdalen College, MS. Gr. 3: Artistic Practice, Byzantine Drawings and Mobility in Mediterranean Painting around 1200
Manuel Castiñeiras - «Iustitia, maiestas, curialitas». Oldrado da Tresseno e il suo ritratto equestre nel broletto di Milano
Saverio Lomartire - Un portale abruzzese dimenticato
Francesco Gandolfo - S. Nicola di Trisulti: un insediamento certosino femminile?
Valeria Danesi - Presenze cistercensi ad Amalfi: il caso controverso dell’abbazia di S. Pietro a Toczolo
Nicola Caroppo - «Inexpugnabile est». Pierre D’Agincourt, il presidio di Ripa di Corno e la città di Leonessa
Roberta Cerone - Cimabue reconsidered
Joseph Polzer - Un’ulteriore traccia per l’attività a Brescia del Maestro di Santa Anastasia e della sua bottega: l’urna del giudice Corrado Fogolini
Massimo Medica - Interferenze francesi nella produzione dei codici di lusso a Pavia sullo scadere del Trecento e qualche apertura sul primo Michelino da Besozzo
Roberta Delmoro - Le affinità di Dufourny
Maria Giulia Aurigemma - Materiali
- Il mosaico trasformato: un pavimento di una villa tardoantica nella Toscana costiera
Elisabetta Giorgi, Enrico Zanini - Notizie e recensioni
- Ricordo di Italo Furlan
Enrico Zanini - Ricordo di Enrico Castelnuovo
Fabrizio Crivello - J.-B.-L.-G. Séroux d’Agincourt e la storia dell’arte intorno al 1800
Convegno internazionale di studi
Roma, Accademia di Francia - Villa Medici, 23-24 settembre 2014
Ilaria Sgarbozza - Anna Delle Foglie, La cappella Caracciolo del Sole a San Giovanni a Carbonara
Milano, Jaca Book, 2011
Gaetano Curzi - Richard Hodges, Sarah Leppard, John Mitchell, San Vincenzo Maggiore and its Workshops
London, British School at Rome, 2011
Carmine Comunale - Decretales pictae. Le miniature nei manoscritti delle Decretali di Gregorio IX (Liber Extra)
Atti del colloquio internazionale tenuto all’Istituto Storico Germanico, Roma 2010
Roma, Università degli Studi Roma Tre, 2012
Lola Massolo - Inés Monteira Arias, El enemigo imaginado. La escultura románica hispana y la lucha contra el Islam
Toulouse, CNRS – Université de Toulouse-le Mirail
Gaetano Curzi - Gaetano Curzi, Santa Maria del Casale a Brindisi. Arte, politica e culto nel Salento angioino
Roma, Gangemi Editore, 2013
Simona Moretti - Pintar fa mil anys. Els colors i l’ofici del pintor romànic
dir. M. Castiñeiras, J. Verdaguer
Universitat Autònoma de Barcelona, 2014
Marco Rossi