ENGLISH
Dufourny’s affinities
As Architect, Director of the first Museum of Architecture in Paris at the beginning of the XIX century, Professor and Editor, Léon Dufourny, because too busy in his many-sided and smart activity, looks like a scholar without his own book, so to say.
Drawings and graphic surveys, mixed with written sources and observations, collected in many years spent on the spot, never printed and unknown after Dufourny’s death, have been published incidentally in modern studies. Matter of the present paper is the Tome VII in the Recueil (Paris, Bibliothèque nationale de France) as a study case, to be compared to scholars’ books sometimes in debt with Léon (from Séroux d’Agincourt to Hittorff). A topic of those drawings is to be executed by the most advanced technologies of that time; actually they are necessary in order to study Norman architecture in Sicily, but despite this graphic accuracy Dufourny’s opinion is far from giving a correct age of medieval monuments.
Dufourny’s intellectual role can be defined ‘cultural translation’, in the same time using the words ‘cultural hybridity’ in its peculiar and correct methodology context based on Peter Burke’s studies, applying ‘cultural history’ to XII century as well as to the end of XVIII century.
- Critica
- The Milan Five-Part Diptych as a Manifestation of Orthodoxy
Zuzana Frantová - «In summo montis cacumine»: il monastero di S. Silvestro al Soratte
Elisabetta Scungio - Architettura dell’età ottoniana in Italia: il deambulatorio e il culto delle reliquie
Carlo Tosco - Oxford, Magdalen College, MS. Gr. 3: Artistic Practice, Byzantine Drawings and Mobility in Mediterranean Painting around 1200
Manuel Castiñeiras - «Iustitia, maiestas, curialitas». Oldrado da Tresseno e il suo ritratto equestre nel broletto di Milano
Saverio Lomartire - Un portale abruzzese dimenticato
Francesco Gandolfo - S. Nicola di Trisulti: un insediamento certosino femminile?
Valeria Danesi - Presenze cistercensi ad Amalfi: il caso controverso dell’abbazia di S. Pietro a Toczolo
Nicola Caroppo - «Inexpugnabile est». Pierre D’Agincourt, il presidio di Ripa di Corno e la città di Leonessa
Roberta Cerone - Cimabue reconsidered
Joseph Polzer - Un’ulteriore traccia per l’attività a Brescia del Maestro di Santa Anastasia e della sua bottega: l’urna del giudice Corrado Fogolini
Massimo Medica - Interferenze francesi nella produzione dei codici di lusso a Pavia sullo scadere del Trecento e qualche apertura sul primo Michelino da Besozzo
Roberta Delmoro - Le affinità di Dufourny
Maria Giulia Aurigemma - Materiali
- Il mosaico trasformato: un pavimento di una villa tardoantica nella Toscana costiera
Elisabetta Giorgi, Enrico Zanini - Notizie e recensioni
- Ricordo di Italo Furlan
Enrico Zanini - Ricordo di Enrico Castelnuovo
Fabrizio Crivello - J.-B.-L.-G. Séroux d’Agincourt e la storia dell’arte intorno al 1800
Convegno internazionale di studi
Roma, Accademia di Francia - Villa Medici, 23-24 settembre 2014
Ilaria Sgarbozza - Anna Delle Foglie, La cappella Caracciolo del Sole a San Giovanni a Carbonara
Milano, Jaca Book, 2011
Gaetano Curzi - Richard Hodges, Sarah Leppard, John Mitchell, San Vincenzo Maggiore and its Workshops
London, British School at Rome, 2011
Carmine Comunale - Decretales pictae. Le miniature nei manoscritti delle Decretali di Gregorio IX (Liber Extra)
Atti del colloquio internazionale tenuto all’Istituto Storico Germanico, Roma 2010
Roma, Università degli Studi Roma Tre, 2012
Lola Massolo - Inés Monteira Arias, El enemigo imaginado. La escultura románica hispana y la lucha contra el Islam
Toulouse, CNRS – Université de Toulouse-le Mirail
Gaetano Curzi - Gaetano Curzi, Santa Maria del Casale a Brindisi. Arte, politica e culto nel Salento angioino
Roma, Gangemi Editore, 2013
Simona Moretti - Pintar fa mil anys. Els colors i l’ofici del pintor romànic
dir. M. Castiñeiras, J. Verdaguer
Universitat Autònoma de Barcelona, 2014
Marco Rossi