ENGLISH
The artistic path of Oderisio da Benevento
Oderisio da Benevento is known for having signed the bronze doors of S. Giovanni Battista delle Monache at Capua (1122), the cathedral at Troia (1127) and the oratory of S. Bartolomeo at Benevento (1150-1151). There are also some convincing reasons to identify the same master with the male figure holding a pointed stylus along with the inscription ‘Oderisius’, who is depicted on a panel of another bronze door for the main portal of the cathedral at Troia (1119). Of all these signed works, only the two bronze doors at Troia survive today. Three doorknockers from the Treasury of the church of S. Cristina at Sepino, near Benevento, can be attributed to Oderisio for their stylistic consonance with the 1119 door.
The main issue for the reconstruction of the artistic personality of Oderisio, who is clearly oriented towards the Romanesque style, consists in the higher inventiveness he showed in the reliefs of his earliest work at Troia compared to the rest of his catalogue.
As argued by Pietro Toesca, these differences urge to reconsider the role played by the Beneventan caster in the making of the 1119 door at Troia, where he is portrayed together with a mysterious figure, identified by the inscription as ‘Berardus’. The author of this article believes that Berardus, a name of German origins, was the designer and the caster of the most difficult and unusual elements of the door, as well as the mentor of a stylistic change in Oderisio. The
often-misunderstood damascened figures attributed to the latter clearly testify to his interest for the art of Northern Europe.
- Campania carolingia. I rilievi della cattedrale di Teano e il tentativo di espansione pontificia del Ducato di Benevento
Fabio Betti - La committenza del vescovo Udalrico nella pieve di Ponzano: un antefatto piceno alla Riforma
Maria Sole Cardulli - I segni della Riforma nella cattedrale di Terracina. La chiesa, il chiostro, il portico, la cattedra
Maria Teresa Gigliozzi - I segni della Riforma nella cattedrale di Terracina. Temi e simboli nel fregio musivo del portico
Mariella Nuzzo - Le epigrafi del portale e del portico della cattedrale di Terracina
Carlo Tedeschi - La decorazione muraria a intarsi nell'Italia normanna: gli episodi calabresi nel contesto dei rapporti tra Ducato e Contea
Margherita Tabanelli - L'igumeno Theostíriktos e il 'franco' Girardo ai Ss. Pietro e Paolo di Agrò
Antonino Tranchina - Ai fianchi del sovrano? Qualche osservazione sulle porte metalliche della Cappella Palatina di Palermo
Giovanni Gasbarri - Percorso di Oderisio da Benevento
Francesco Aceto - Gli amboni della cattedrale di Salerno e la liturgia riformata di Romualdo II Guarna
Nino Zchomelidse - Da Virgilio al Medioevo: postille sulla rinascita della Sibilla in Campania (XI-XIII secolo)
Manuel Castiñeiras - Sul primo impianto della chiesa abbaziale di Chiaravalle Milanese
Luigi Carlo Schiavi - Dal Regnum Siciliae alla terra Imperii: Federico II e la rifondazione del castrum di Monselice
Giuliano Romalli - Il lascito di un maestro. Architettura fortificata nel Regno di Sicilia: dal castello ad ali svevo al donjon capetingio
Pio Francesco Pistilli - Federico II e Fossanova. Dalle ceneri di una tradizione storiografica alla genesi di una nuova riflessione
Manuela Gianandrea - Il ruolo del 'cantiere gotico' nella basilica superiore di S. Francesco ad Assisi
Francesca Pomarici - Svevi o Angioini alla periferia di Bisanzio. Le Storie di Santa Caterina e Santa Margherita sulla volta di S. Maria della Croce a Casaranello (Lecce)
Gaetano Curzi - La pittura di età paleologa a Costantinopoli: un tormentato percorso di scoperte, perdite, sparizioni e recuperi
Mauro della Valle - I Regia Carmina dedicati a Roberto d'Angiò nella British Library di Londra: un manoscritto tra Italia e Provenza
Alessandro Tomei - La rinascita dell'iniziale figurata nella miniatura gotica e la sua circolazione tra Europa e Italia settentrionale
Francesca Manzari - Immagini e graffiti: alcuni esempi di devozione bergamasca tardomedievale
Barbara Villa - Sulle tracce dei maestri d'Alemagna. Testimonianze e riverberi dell'arte teutonica nell'Italia medio-adriatica del tardo Medioevo
Giorgia Corso - Il palazzo di Giovanni Burcardo: Tardogotico oltremontano e Roma rinascimentale
Maurizio Ficari - Nicola da Guardiagrele: le firme e le opere
Stefano Riccioni - Medioevo disegnato/Medioevo ritrovato: in viaggio con Aubin-Louis Millin nella Puglia normanna
Anna Maria D'Achille, Antonio Iacobini - Da Émile Bertaux ad Antonio Cadei: un percorso sulla nozione di castello federiciano
Xavier Barral i Altet - I monumenti del Mezzogiorno medievale nei taccuini di Giacomo Boni (1888-1898): documentazione, tutela, conservazione del patrimonio artistico nell'Italia post-unitaria
Andrea Paribeni - Il progetto di Antonio Cadei per un manuale sull'arte del Duecento
Carola Delpino - Antonio Cadei
Pio Francesco Pistilli