ENGLISH
Images and Graffiti: Devotional Cases in Bergamo Area
The aim of this paper is to introduce the study of iconic and alphabetical graffiti in connection with religious images. The case study presented is a Virgin in throne placed in a Romanesque contest in the church of S. Alessandro in Canzanica, Adrara San Martino (BG). In this church are depicted three frescoes of the Virgin Mary with saints and a Crucifixion in which are clearly visible St Ludwig from Toulouse, St John and maybe St Bartholomeus. Above these frescoes it is possible to find a multitude of graffiti engraved: devotional – such as prayer, petition, invocation –, obituary or iconic graffiti.
The most particular are placed on the mantle and next to a Virgin Mary painted in the 14th century: this is a ‘miraculous’ image moved in the 17th century from the outside into a chapel built expressly for this image. Above the fresco are engraved different kinds of graffiti: a date, 1389, ante quem limit, some invocations directed to Christ, IHS XPS, some round objects for which is quite impossible to suggest a reasonable interpretation, a Solomon knot (sigillum Salomonis) and a formula dedicated to the Virgin Mary: «Virginis i[n]tacte cum veneris ante figuram praetereundo cave ne sileatur [taceatur] ave».
This formula is situated also under the Annunciation in the Dominican convent of S. Marco in Florence painted by Beato Angelico in the middle of the 15th century and in other different cases in Italy and England: frescoes, illuminations, nude pillars.
For this reason, the formula became the instrument of an interdisciplinary approach to the study of images in Middle Age: an attempt to examine images through liturgical, historical, anthropological and visual perspectives. The idea of a prayer ante figuram is related to role and status of images in the Middle Ages and to the activity of Mendicant orders in laical society.
- Campania carolingia. I rilievi della cattedrale di Teano e il tentativo di espansione pontificia del Ducato di Benevento
Fabio Betti - La committenza del vescovo Udalrico nella pieve di Ponzano: un antefatto piceno alla Riforma
Maria Sole Cardulli - I segni della Riforma nella cattedrale di Terracina. La chiesa, il chiostro, il portico, la cattedra
Maria Teresa Gigliozzi - I segni della Riforma nella cattedrale di Terracina. Temi e simboli nel fregio musivo del portico
Mariella Nuzzo - Le epigrafi del portale e del portico della cattedrale di Terracina
Carlo Tedeschi - La decorazione muraria a intarsi nell'Italia normanna: gli episodi calabresi nel contesto dei rapporti tra Ducato e Contea
Margherita Tabanelli - L'igumeno Theostíriktos e il 'franco' Girardo ai Ss. Pietro e Paolo di Agrò
Antonino Tranchina - Ai fianchi del sovrano? Qualche osservazione sulle porte metalliche della Cappella Palatina di Palermo
Giovanni Gasbarri - Percorso di Oderisio da Benevento
Francesco Aceto - Gli amboni della cattedrale di Salerno e la liturgia riformata di Romualdo II Guarna
Nino Zchomelidse - Da Virgilio al Medioevo: postille sulla rinascita della Sibilla in Campania (XI-XIII secolo)
Manuel Castiñeiras - Sul primo impianto della chiesa abbaziale di Chiaravalle Milanese
Luigi Carlo Schiavi - Dal Regnum Siciliae alla terra Imperii: Federico II e la rifondazione del castrum di Monselice
Giuliano Romalli - Il lascito di un maestro. Architettura fortificata nel Regno di Sicilia: dal castello ad ali svevo al donjon capetingio
Pio Francesco Pistilli - Federico II e Fossanova. Dalle ceneri di una tradizione storiografica alla genesi di una nuova riflessione
Manuela Gianandrea - Il ruolo del 'cantiere gotico' nella basilica superiore di S. Francesco ad Assisi
Francesca Pomarici - Svevi o Angioini alla periferia di Bisanzio. Le Storie di Santa Caterina e Santa Margherita sulla volta di S. Maria della Croce a Casaranello (Lecce)
Gaetano Curzi - La pittura di età paleologa a Costantinopoli: un tormentato percorso di scoperte, perdite, sparizioni e recuperi
Mauro della Valle - I Regia Carmina dedicati a Roberto d'Angiò nella British Library di Londra: un manoscritto tra Italia e Provenza
Alessandro Tomei - La rinascita dell'iniziale figurata nella miniatura gotica e la sua circolazione tra Europa e Italia settentrionale
Francesca Manzari - Immagini e graffiti: alcuni esempi di devozione bergamasca tardomedievale
Barbara Villa - Sulle tracce dei maestri d'Alemagna. Testimonianze e riverberi dell'arte teutonica nell'Italia medio-adriatica del tardo Medioevo
Giorgia Corso - Il palazzo di Giovanni Burcardo: Tardogotico oltremontano e Roma rinascimentale
Maurizio Ficari - Nicola da Guardiagrele: le firme e le opere
Stefano Riccioni - Medioevo disegnato/Medioevo ritrovato: in viaggio con Aubin-Louis Millin nella Puglia normanna
Anna Maria D'Achille, Antonio Iacobini - Da Émile Bertaux ad Antonio Cadei: un percorso sulla nozione di castello federiciano
Xavier Barral i Altet - I monumenti del Mezzogiorno medievale nei taccuini di Giacomo Boni (1888-1898): documentazione, tutela, conservazione del patrimonio artistico nell'Italia post-unitaria
Andrea Paribeni - Il progetto di Antonio Cadei per un manuale sull'arte del Duecento
Carola Delpino - Antonio Cadei
Pio Francesco Pistilli