ENGLISH
Workshops of Ideas.Reflections of dantesque images in some miniatures of the Aeneid
In the 14th century the many attempts to visualize the Divine Comedy originated a great number of illuminated manuscripts extremely various in their codicological features, mise en page and miniatures. Illustrating the Divine Comedy was a difficult task because the poem was newly written and thus lacking a stable iconographic tradition: illuminators took on the challenge using a wide range of illustrative typologies and elaborating new iconographies. Therefore the illustration of the Divine Comedy became an incubator of new images, which eventually would have been used not only for the poem itself, but also for other texts. One of these was one of the main Dante’s sources: the Aeneid. In the Middle Ages the masterwork by Virgil didn’t receive a proper illustration cycle: after the late Antiquity, when the renowned Vatican Virgil and Roman Virgil were realized, illuminated manuscripts of the Aeneid weren’t made until the 10th-13th century. Those exemplars, though, were scarcely illuminated, with images which were not able to set an iconographic tradition. As a consequence, illuminators in the Late Middle Ages and in the Early Renaissance trying to illustrate the Aeneid were forced to turn to other iconographic traditions. One of them was the illustrative tradition of the Romans, but it wasn’t the only one: as I propose in my article, in their quest for figurative models to visualize the adventures of Aeneas, illuminators took inspiration also from the illuminated manuscripts of the Divine Comedy.
- CRITICA
- Parole preziose: il messaggio antiariano di Teodolinda e la coperta di Evangelario del Tesoro del Duomo di Monza
Marina Righetti - Sculture medievali dall'area archeologica di Siponto: nuove acquisizioni e alcune riflessioni
Gioia Bertelli - L'arredo liturgico della basilica di S. Sabina al tempo di papa Eugenio II: dalla scoperta ai restauri storici (1894, 1918, 1936)
Fabio Betti - Sull'iconografia della Porte Miègeville a Toulouse
Paolo Piva - Sugli smalti cloisonnés della stauroteca di Asti e sui loro contesti: aggiunte all'arte coloniale del XII secolo e alla sua circolazione
Giampaolo Distefano - Nuove considerazioni sulla scultura architettonica dell'abbazia di Fossanova
Francesca Pomarici - Note sulla chiesa abbaziale di S. Martino al Cimino
Giulia Pollini - Qualche riflessione sul Falconiere nel Museo dell'Opera del Duomo di Ravello
Anna Maria D'Achille - Ad usum romanae Curiae. Un nuevo testimonio sobre la ilustración del Pontifical y la miniatura romana al final del Doscientos
Mercedes López-Mayán - Un caso emblematico (e dimenticato) della scultura trecentesca europea: il monumento del re Dinis di Portogallo (1279-1325)
Giulia Rossi Vairo - Sobre tres pinturas del Gótico Italiano en el monasterio de S. Clara de Mallorca
Tina Sabater - Cantieri d'idee. Riflessi di immagini dantesche in alcune miniature dell'Eneide
Chiara Ponchia - Dottori in facciata, poeti in giardino. Il riuso secentesco di quattro statue di Piero di Giovanni Tedesco e di Niccolò Lamberti da S. Maria del Fiore
Enrica Neri Lusanna - Peintures romanes des églises de France. Nuove riflessioni su Focillon medievista
Annamaria Ducci - MATERIALI
- I dipinti murali della grotta di S. Michele al Monte Tancia: una storia da ricostruire
Eliana Billi - Il restauro della statua lignea di Sant'Andrea. Arpino, monastero del Colle
Alessandra Acconci, Giuseppe Ammendola, Chiara Munzi - RECENSIONI
- Benjamin Fourlas, Die Mosaiken der Acheiropoietos-Basilika in Thessaloniki. Eine vergleichende Analyse dekorativer Mosaiken des 5. und 6. Jahrhunderts. Berlin, Walter de Greuter, 2012
Beat Brenk - Umbria e Marche in età romanica. Arti e tecniche a confronto tra XI e XIII secolo, a cura di Enrica Neri Lusanna. Todi, Ediart, 2013
Francesca Pomarici - La fortuna dei primitivi. Tesori d'arte dalle collezioni italiane fra Sette e Ottocento. Catalogo della mostra (Firenze, Gallerie dell'Accademia), a cura di Angelo Tartuferi e Gianluca Tormen. Firenze, Giunti, 2014
Alessio Monciatti - Mary Dockray-Miller, The Books and the Life of Judith of Flanders. Farnham & Burlington, Ashgate, 2015
Giulia Orofino - Il «Corpus Domini». Teologia, antropologia e politica, a cura di Laura Andreani e Agostino Paravicini Bagliani. Firenze, Sismel, Edizioni del Galluzzo, 2015
Mercedes Pérez Vidal - Giovanni Gasbarri, Riscoprire Bisanzio. Lo studio dell'arte bizantina a Roma e in Italia tra Ottocento e Novecento. Roma, Viella, 2015
Alessio Monciatti - The Red Monastery Church. Beauty and Asceticism in Upper Egypt, edited by Elizabeth S. Bolman. New Haven & London, Yale University Press, 2016
Beat Brenk - Il libro miniato a Roma nel Duecento: riflessioni e proposte, a cura di Silvia Maddalo con la collaborazione di Eva Ponzi. Roma, Istituto Storico Italiano per il Medio Evo, 2016
Gaetano Curzi - Manuel Antonio Castiñeiras González (ed.), Entre la letra y el pincel: el artista medieval. Leyenda, identidad y estatus. El Ejido (Almería), Círculo Rojo Editorial, 2017
Jordi Camps i Sòria