ENGLISH
Mural paintings in the Monte Tancia sanctuary in Sabina: a history to recognize
The mural paintings that decorate the Monte Tancia cave sanctuary in Sabina, are very precious testimony to the reconstruction of the holy story of the cave. The decoration extends over all the walls and also on a stone ciborium; it was made in two different periods.
The first decorative phase is linked to the dispute for the property rights of the sanctuary occurred in the 1049 between Bernardo Abbot of the Farfa abbey and the bishop of Sabina Giovanni. The story is written by Gregorio di Catino in the Chronicon of Farfa.
The iconography of this decoration shows the bond between the bishopric of Sabina, the figure of the bishop Giovanni and the Roman cathedral and its authority.
The second and most recent decorative stage was not considered by past studies and can be actually reconstructed by setting a link between the second painted layer of the ciborium and the San Michele votive panel; they both are the product of a group of local painters during the fifteenth century, amongs which Pietro Colberti was the main character.
A new artistic flowering was promoted by the pope Martino V in Rome and also involved the most influential social categories and religious communities of Lazio. This renewal produces new artistic vitality in several places of Christianity, like the Tancia sanctuary. The sanctuary located on the most important ancient route connecting Rieti and Rome increases its importance for Christian worship of which the second decorative phase is a testimonial.
- CRITICA
- Parole preziose: il messaggio antiariano di Teodolinda e la coperta di Evangelario del Tesoro del Duomo di Monza
Marina Righetti - Sculture medievali dall'area archeologica di Siponto: nuove acquisizioni e alcune riflessioni
Gioia Bertelli - L'arredo liturgico della basilica di S. Sabina al tempo di papa Eugenio II: dalla scoperta ai restauri storici (1894, 1918, 1936)
Fabio Betti - Sull'iconografia della Porte Miègeville a Toulouse
Paolo Piva - Sugli smalti cloisonnés della stauroteca di Asti e sui loro contesti: aggiunte all'arte coloniale del XII secolo e alla sua circolazione
Giampaolo Distefano - Nuove considerazioni sulla scultura architettonica dell'abbazia di Fossanova
Francesca Pomarici - Note sulla chiesa abbaziale di S. Martino al Cimino
Giulia Pollini - Qualche riflessione sul Falconiere nel Museo dell'Opera del Duomo di Ravello
Anna Maria D'Achille - Ad usum romanae Curiae. Un nuevo testimonio sobre la ilustración del Pontifical y la miniatura romana al final del Doscientos
Mercedes López-Mayán - Un caso emblematico (e dimenticato) della scultura trecentesca europea: il monumento del re Dinis di Portogallo (1279-1325)
Giulia Rossi Vairo - Sobre tres pinturas del Gótico Italiano en el monasterio de S. Clara de Mallorca
Tina Sabater - Cantieri d'idee. Riflessi di immagini dantesche in alcune miniature dell'Eneide
Chiara Ponchia - Dottori in facciata, poeti in giardino. Il riuso secentesco di quattro statue di Piero di Giovanni Tedesco e di Niccolò Lamberti da S. Maria del Fiore
Enrica Neri Lusanna - Peintures romanes des églises de France. Nuove riflessioni su Focillon medievista
Annamaria Ducci - MATERIALI
- I dipinti murali della grotta di S. Michele al Monte Tancia: una storia da ricostruire
Eliana Billi - Il restauro della statua lignea di Sant'Andrea. Arpino, monastero del Colle
Alessandra Acconci, Giuseppe Ammendola, Chiara Munzi - RECENSIONI
- Benjamin Fourlas, Die Mosaiken der Acheiropoietos-Basilika in Thessaloniki. Eine vergleichende Analyse dekorativer Mosaiken des 5. und 6. Jahrhunderts. Berlin, Walter de Greuter, 2012
Beat Brenk - Umbria e Marche in età romanica. Arti e tecniche a confronto tra XI e XIII secolo, a cura di Enrica Neri Lusanna. Todi, Ediart, 2013
Francesca Pomarici - La fortuna dei primitivi. Tesori d'arte dalle collezioni italiane fra Sette e Ottocento. Catalogo della mostra (Firenze, Gallerie dell'Accademia), a cura di Angelo Tartuferi e Gianluca Tormen. Firenze, Giunti, 2014
Alessio Monciatti - Mary Dockray-Miller, The Books and the Life of Judith of Flanders. Farnham & Burlington, Ashgate, 2015
Giulia Orofino - Il «Corpus Domini». Teologia, antropologia e politica, a cura di Laura Andreani e Agostino Paravicini Bagliani. Firenze, Sismel, Edizioni del Galluzzo, 2015
Mercedes Pérez Vidal - Giovanni Gasbarri, Riscoprire Bisanzio. Lo studio dell'arte bizantina a Roma e in Italia tra Ottocento e Novecento. Roma, Viella, 2015
Alessio Monciatti - The Red Monastery Church. Beauty and Asceticism in Upper Egypt, edited by Elizabeth S. Bolman. New Haven & London, Yale University Press, 2016
Beat Brenk - Il libro miniato a Roma nel Duecento: riflessioni e proposte, a cura di Silvia Maddalo con la collaborazione di Eva Ponzi. Roma, Istituto Storico Italiano per il Medio Evo, 2016
Gaetano Curzi - Manuel Antonio Castiñeiras González (ed.), Entre la letra y el pincel: el artista medieval. Leyenda, identidad y estatus. El Ejido (Almería), Círculo Rojo Editorial, 2017
Jordi Camps i Sòria