ENGLISH
Aubin-Louis Millin and the Islamic Culture through unpublished Drawings and Notes
The contribution aims at considering the Arab-Islamic objects recorded in Millin’s unpublished manuscript notes, and on drawings commissioned during his travel in Italy, especially in Puglia and in Venice. Through these documents, and the unpublished correspondence of A.I. Silvestre de Sacy, it is possible to offer new details about the only Arabic inscription found in Lucera, nowadays apparently lost; to discuss an unpublished drawing of an epigraph, once in Marseille, of which only a fragment survives; and to reconsider the inscriptions of the Mausoleum of Bohemund in Canosa. Moreover, Millin’s notes on Arab-Islamic pieces from Italian collections document the network of scholars whom he was relying for the reading of material such as epigraphs and vases, as well as the local connections he was able to make during his trip in the South of Italy. The curiosity that drove Millin towards the Arab-Islamic artistic and cultural heritage in Italy and the interdisciplinary study he was trying to carry, is a valuable approach for the comprehension of the complex medieval South-Italian culture and history in which different languages, religions and cultures were in contact.
- Premessa
Marina Righetti - Millin, sempre un riferimento
Michel Gras - Aubin-Louis Millin (1759-1818), histoire d’une redécouverte
Laurence Engel - Millin: un’introduzione
Anna Maria D’Achille, Antonio Iacobini - L’archeologo, il pittore e lo scrittore. Aubin-Louis Millin, Franz Ludwig Catel e Astolphe de Custine nel Regno di Napoli
Gennaro Toscano - Les dessins et les relevés du voyage en Italie d’Aubin-Louis Millin conservés à la Bibliothèque nationale de France: reconstitution virtuelle d’un corpus
Corinne Le Bitouzé - Normanni, Svevi e Angioini nella storiografia europea del Seicento e del Settecento
Kristjan Toomaspoeg - Paesaggi di luce e di pietra in Puglia. La letteratura di viaggio dal XV al XVIII secolo
Fulvia Fiorino Dotoli - Seroux d’Agincourt e l’arte medievale in Puglia
Simona Moretti - Antolini, Desprez, Marvuglia e gli altri. L’Italia del Sud nei disegni per l’Histoire de l’Art di Seroux d’Agincourt
Ilaria Miarelli Mariani - Seroux d’Agincourt e la pittura medievale a Napoli nei disegni della Biblioteca Apostolica Vaticana
Paolo di Simone - La riscoperta del battistero di S. Giovanni a Canosa di Puglia nel XVIII secolo
Petra Lamers - Prima e dopo Millin: le porte bronzee d’età normanna in Puglia
Antonio Iacobini, con un’appendice di Anna Maria Martino - Aubin-Louis Millin e la civiltà islamica attraverso disegni e appunti inediti
Arianna D’Ottone Rambach - Millin e i pavimenti figurati dell’Italia meridionale (secoli XI-XII)
Anna Maria D’Achille - Millin e le iscrizioni della Puglia medievale
Cristina Mantegna - Preludio al Voyage pittoresque di Millin: l’arte della Puglia medievale nelle pubblicazioni erudite (secoli XVII-XVIII)
Giovanni Gasbarri - Huillard-Bréholles e lo studio dei monumenti della Puglia normanna e sveva
Elisabetta Scungio - «Die Totalität der Ansicht». Heinrich Wilhelm Schulz e i monumenti della Puglia medievale
Vinni Lucherini - La Puglia preromanica nella storiografia archeologica e artistica: dalla letteratura di viaggio all’Aggiornamento dell’opera di Bertaux
Gioia Bertelli - La riscoperta della pittura bizantina in Puglia
Marina Falla Castelfranchi - L’invenzione del Romanico pugliese: riscoperte, restauri, ripristini dal XVII secolo agli anni Venti del Novecento
Pina Belli D’Elia, Luisa Derosa - Apulia out of Apulia: Apulian Medieval Works of Art in International Museums
Tessa Garton - La riscoperta della Puglia medievale nelle Esposizioni Nazionali di Torino (1898) e di Roma (1911)
Clara Gelao - Conclusioni. Aubin-Louis Millin, l’ultimo dei viaggiatori compilatori
Xavier Barral i Altet - Recensioni
- Lourdes de Sanjosé Llongueras, Obras emblemáticas del taller de orfebrería medieval de Silos: “El Maestro de las Aves” y su círculo. Abadía de Silos, 2016
Manuel Antonio Castiñeiras González - Carla Varela Fernandes, Pero. O mestre das imagens, ca. 1300-1350. Lisboa, Imprimatur, 2016
Manuel Antonio Castiñeiras González - Anna Rosa Calderoni Masetti, Intrecci mediterranei. Pisa tra Maiorca e Bisanzio. Edizioni ETS, Pisa 2017
Gianluca Ameri - Romanesque patrons and processes: design and instrumentality in the art and architecture of Romanesque Europe, a cura di Jordi Camps, Manuel Castiñeiras, John McNeill, Richard Plant, London-New York, Routledge, 2018
Gaetano Curzi - Xavier Barral i Altet, Els Banys “àrabs” de Girona. Estudi sobre els banys públics i privats a les ciutats medievals.
Barcelona, Institut d’Estudis Catalans, 2018
Manuel Antonio Castiñeiras González