ENGLISH
A Prelude to Millin’s Voyage pittoresque: the Reception of Medieval Art in Apulia in the Seventeenth and the Eighteenth Centuries
In 1812 the French archaeologist Aubin-Louis Millin (1759-1818) commenced a long trip to Italy with the purpose of collecting updated information on the most important examples of the country’s artistic heritage. Although, his project of creating a catalogue of antiquités italiennes was never realized, the substantial body of his archival materials, currently in the Bibliothéque nationale de France, stands out for the presence of several drawings of monuments and works of art from the Middle Ages. It also includes the earliest attempt to build a systematic, though embryonic, corpus of medieval art and architecture in Apulia, a region that Millin visited in late 1812-early 1813.
However, even though Apulia’s artistic heritage had never been analytically investigated before Millin’s trip, it was certainly not an unexplored land and the most notable traces of its medieval legacy had already caught the attention of antiquarians, travelers, and historians. From the late sixteenth century onward monuments such as Castel del Monte, the basilica of S. Nicola in Bari, and the mausoleum of Bohemond in Canosa, as well as the numerous icons preserved in churches and monasteries, were not only fundamental components of the social and religious identity of the local communities, but also part of a complex ‘regional’ narrative endorsed by authors from different backgrounds and with very different agendas.
By taking into account a wide variety of publications – including urban history, hagiography, diaries, pamphlets, etc. – this contribution analyzes this narrative and provides the first diachronic reconstruction of the reception of medieval art in Apulia from the seventeenth to the early nineteenth century.
- Premessa
Marina Righetti - Millin, sempre un riferimento
Michel Gras - Aubin-Louis Millin (1759-1818), histoire d’une redécouverte
Laurence Engel - Millin: un’introduzione
Anna Maria D’Achille, Antonio Iacobini - L’archeologo, il pittore e lo scrittore. Aubin-Louis Millin, Franz Ludwig Catel e Astolphe de Custine nel Regno di Napoli
Gennaro Toscano - Les dessins et les relevés du voyage en Italie d’Aubin-Louis Millin conservés à la Bibliothèque nationale de France: reconstitution virtuelle d’un corpus
Corinne Le Bitouzé - Normanni, Svevi e Angioini nella storiografia europea del Seicento e del Settecento
Kristjan Toomaspoeg - Paesaggi di luce e di pietra in Puglia. La letteratura di viaggio dal XV al XVIII secolo
Fulvia Fiorino Dotoli - Seroux d’Agincourt e l’arte medievale in Puglia
Simona Moretti - Antolini, Desprez, Marvuglia e gli altri. L’Italia del Sud nei disegni per l’Histoire de l’Art di Seroux d’Agincourt
Ilaria Miarelli Mariani - Seroux d’Agincourt e la pittura medievale a Napoli nei disegni della Biblioteca Apostolica Vaticana
Paolo di Simone - La riscoperta del battistero di S. Giovanni a Canosa di Puglia nel XVIII secolo
Petra Lamers - Prima e dopo Millin: le porte bronzee d’età normanna in Puglia
Antonio Iacobini, con un’appendice di Anna Maria Martino - Aubin-Louis Millin e la civiltà islamica attraverso disegni e appunti inediti
Arianna D’Ottone Rambach - Millin e i pavimenti figurati dell’Italia meridionale (secoli XI-XII)
Anna Maria D’Achille - Millin e le iscrizioni della Puglia medievale
Cristina Mantegna - Preludio al Voyage pittoresque di Millin: l’arte della Puglia medievale nelle pubblicazioni erudite (secoli XVII-XVIII)
Giovanni Gasbarri - Huillard-Bréholles e lo studio dei monumenti della Puglia normanna e sveva
Elisabetta Scungio - «Die Totalität der Ansicht». Heinrich Wilhelm Schulz e i monumenti della Puglia medievale
Vinni Lucherini - La Puglia preromanica nella storiografia archeologica e artistica: dalla letteratura di viaggio all’Aggiornamento dell’opera di Bertaux
Gioia Bertelli - La riscoperta della pittura bizantina in Puglia
Marina Falla Castelfranchi - L’invenzione del Romanico pugliese: riscoperte, restauri, ripristini dal XVII secolo agli anni Venti del Novecento
Pina Belli D’Elia, Luisa Derosa - Apulia out of Apulia: Apulian Medieval Works of Art in International Museums
Tessa Garton - La riscoperta della Puglia medievale nelle Esposizioni Nazionali di Torino (1898) e di Roma (1911)
Clara Gelao - Conclusioni. Aubin-Louis Millin, l’ultimo dei viaggiatori compilatori
Xavier Barral i Altet - Recensioni
- Lourdes de Sanjosé Llongueras, Obras emblemáticas del taller de orfebrería medieval de Silos: “El Maestro de las Aves” y su círculo. Abadía de Silos, 2016
Manuel Antonio Castiñeiras González - Carla Varela Fernandes, Pero. O mestre das imagens, ca. 1300-1350. Lisboa, Imprimatur, 2016
Manuel Antonio Castiñeiras González - Anna Rosa Calderoni Masetti, Intrecci mediterranei. Pisa tra Maiorca e Bisanzio. Edizioni ETS, Pisa 2017
Gianluca Ameri - Romanesque patrons and processes: design and instrumentality in the art and architecture of Romanesque Europe, a cura di Jordi Camps, Manuel Castiñeiras, John McNeill, Richard Plant, London-New York, Routledge, 2018
Gaetano Curzi - Xavier Barral i Altet, Els Banys “àrabs” de Girona. Estudi sobre els banys públics i privats a les ciutats medievals.
Barcelona, Institut d’Estudis Catalans, 2018
Manuel Antonio Castiñeiras González