ENGLISH
«Die Totalität der Ansicht». Heinrich Wilhelm Schulz and the Monuments of Medieval Apulia
This article examines the figure of the German art historian Heinrich Wilhelm Schulz and his point of view on medieval Apulia. Heinrich Wilhelm Schulz (1808-1855), the author of the Denkmaeler der Kunst des Mittelalters in Unteritalien (Dresden 1860), should be rightfully considered as the founder of medieval art history in Southern Italy. He was the first scholar to systematically study the medieval monuments of the ancient Regnum Siciliae and to investigate their construction phases, furnishing, ornamentation. He reproduced them in extremely precise drawings and compared data gathered from direct observation with those ones deriving from a critical examination of textual sources in order to apply a historical methodology based on the distinction between erudition and philology that informed his intellectual background. Schulz paid special attention to medieval art in Apulia by studying the great religious architecture and the material survivals of their century-long history. He intended to revive both narratively and visually an artistic landscape, a Kunstlandschaft, that was determined by a complex historical layering, where artistic evidence did not reflect the development of the historical flux, but was considered as part of this flux, constitutive elements of a geopolitical frame.
- Premessa
Marina Righetti - Millin, sempre un riferimento
Michel Gras - Aubin-Louis Millin (1759-1818), histoire d’une redécouverte
Laurence Engel - Millin: un’introduzione
Anna Maria D’Achille, Antonio Iacobini - L’archeologo, il pittore e lo scrittore. Aubin-Louis Millin, Franz Ludwig Catel e Astolphe de Custine nel Regno di Napoli
Gennaro Toscano - Les dessins et les relevés du voyage en Italie d’Aubin-Louis Millin conservés à la Bibliothèque nationale de France: reconstitution virtuelle d’un corpus
Corinne Le Bitouzé - Normanni, Svevi e Angioini nella storiografia europea del Seicento e del Settecento
Kristjan Toomaspoeg - Paesaggi di luce e di pietra in Puglia. La letteratura di viaggio dal XV al XVIII secolo
Fulvia Fiorino Dotoli - Seroux d’Agincourt e l’arte medievale in Puglia
Simona Moretti - Antolini, Desprez, Marvuglia e gli altri. L’Italia del Sud nei disegni per l’Histoire de l’Art di Seroux d’Agincourt
Ilaria Miarelli Mariani - Seroux d’Agincourt e la pittura medievale a Napoli nei disegni della Biblioteca Apostolica Vaticana
Paolo di Simone - La riscoperta del battistero di S. Giovanni a Canosa di Puglia nel XVIII secolo
Petra Lamers - Prima e dopo Millin: le porte bronzee d’età normanna in Puglia
Antonio Iacobini, con un’appendice di Anna Maria Martino - Aubin-Louis Millin e la civiltà islamica attraverso disegni e appunti inediti
Arianna D’Ottone Rambach - Millin e i pavimenti figurati dell’Italia meridionale (secoli XI-XII)
Anna Maria D’Achille - Millin e le iscrizioni della Puglia medievale
Cristina Mantegna - Preludio al Voyage pittoresque di Millin: l’arte della Puglia medievale nelle pubblicazioni erudite (secoli XVII-XVIII)
Giovanni Gasbarri - Huillard-Bréholles e lo studio dei monumenti della Puglia normanna e sveva
Elisabetta Scungio - «Die Totalität der Ansicht». Heinrich Wilhelm Schulz e i monumenti della Puglia medievale
Vinni Lucherini - La Puglia preromanica nella storiografia archeologica e artistica: dalla letteratura di viaggio all’Aggiornamento dell’opera di Bertaux
Gioia Bertelli - La riscoperta della pittura bizantina in Puglia
Marina Falla Castelfranchi - L’invenzione del Romanico pugliese: riscoperte, restauri, ripristini dal XVII secolo agli anni Venti del Novecento
Pina Belli D’Elia, Luisa Derosa - Apulia out of Apulia: Apulian Medieval Works of Art in International Museums
Tessa Garton - La riscoperta della Puglia medievale nelle Esposizioni Nazionali di Torino (1898) e di Roma (1911)
Clara Gelao - Conclusioni. Aubin-Louis Millin, l’ultimo dei viaggiatori compilatori
Xavier Barral i Altet - Recensioni
- Lourdes de Sanjosé Llongueras, Obras emblemáticas del taller de orfebrería medieval de Silos: “El Maestro de las Aves” y su círculo. Abadía de Silos, 2016
Manuel Antonio Castiñeiras González - Carla Varela Fernandes, Pero. O mestre das imagens, ca. 1300-1350. Lisboa, Imprimatur, 2016
Manuel Antonio Castiñeiras González - Anna Rosa Calderoni Masetti, Intrecci mediterranei. Pisa tra Maiorca e Bisanzio. Edizioni ETS, Pisa 2017
Gianluca Ameri - Romanesque patrons and processes: design and instrumentality in the art and architecture of Romanesque Europe, a cura di Jordi Camps, Manuel Castiñeiras, John McNeill, Richard Plant, London-New York, Routledge, 2018
Gaetano Curzi - Xavier Barral i Altet, Els Banys “àrabs” de Girona. Estudi sobre els banys públics i privats a les ciutats medievals.
Barcelona, Institut d’Estudis Catalans, 2018
Manuel Antonio Castiñeiras González