Il pallio di San Lorenzo tra storia e restauro

Author: Marco Ciatti, Susanna Conti, Licia Triolo
Abstract

Il contributo, che si collega a quello di carattere storico presentato da Adelmo Taddei, è legato al progetto di conservazione e restauro del pallio di San Lorenzo condotto dall’Opificio delle Pietre Dure di Firenze. Viene sinteticamente illustrata la metodologia di studio e di intervento, con particolare riferimento allo studio della tecnica artistica, presentando i materiali e le tecniche impiegate per la realizzazione dell’opera. Vengono poi sommariamente presentate le diverse fasi del restauro compiuto sino alle indicazioni per la conservazione preventiva in rapporto alla futura esposizione del pallio.

PAROLE CHIAVE: Pallio, Tecnica artistica, Conservazione, Restauro, Conservazione preventiva, Tessuto, Ricamo.

ENGLISH
The pallio di San Lorenzo between History and Restoration

During the first half of the 12th century Catalonia became the space of a crusade against Islam, sponsored by Count Barcelona Ramón Berenguer IV, in which he had the support of the Pope and the Order of the Temple. The presence of the Templars in the Crown of Aragon had a deep impact in the artistic field: the Order introduced new architectural solutions as a result of contact with the Eastern Mediterranean, as well as unusual images in the visual arts. Knight Templar extolled their leading role in the reconquest of the ‘Catalunya Nova’ through this new iconography. The main goal of this article is to solve some questions related to the selection and creation process of the iconographic program of the portal of Gandesa.

KEYWORDS: Gandesa, Miravet, Nebuchadnezzar, Baltazhar, Knights Templar, Gardeny.

Contents