Muslim and Latin Presence in the Treasures of Mount Athos (13th-15th Centuries)

Author: Paschalis Androudis
Abstract

Nei monasteri del Monte Athos sono conservate, tra diversi oggetti di arte sacra bizantina e postbizantina e reliquie, opere databili tra XIII e XV secolo prodotte da botteghe musulmane e latine.
L’arte musulmana al Monte Athos non è sconosciuta. Troviamo oggetti islamici, in particolare candelabri a campana del XIII secolo, nei monasteri della Grande Lavra, di Docheiariou e S. Paolo (in quest’ultimo caso, il candelabro funge da base per una croce veneziana).
La maggior parte dei manufatti latini o occidentali sul Monte Athos furono fabbricati a Venezia o presentano forti influenze veneziane. Tra questi ultimi possiamo distinguere la cosiddetta kratitira, una sorta di reliquiario (santa coppa), gli altri oggetti che fanno parte della donazione del despota serbo di Ioannina (Grecia occidentale) Thomas Preljubovic´ e la santa coppa conosciuta come coppa di diaspro, tutte opere conservate nel monastero di Vatopedi. Inoltre, possiamo includere alcuni rivestimenti d’argento di icone, con elementi gotici. In queste opere d’arte c’è una mescolanza di arte bizantina e veneziana e di conseguenza non si può escludere una collaborazione di artisti greci e latini.
Per quanto riguarda gli oggetti veneziani prodotti tra fine XIII e inizio XV secolo, segnaliamo i dittici con piccole icone (realizzati in legno, argento, cristallo di rocca, pietre semi-preziose, perle e pergamena) dei monasteri di Chilandari e S. Paolo, così come l’ ‘altarolo’ con la figura di Cristo in trono proveniente dal monastero di S. Paolo, realizzato con la tecnica del verre églomisé. Dallo stesso monastero abbiamo la croce veneziana fissata su un candelabro in bronzo selgiuchide del XIII secolo.

PAROLE CHIAVE: Monte Athos, Arte islamica, Ceramiche del ‘Fondo Pula’, Arte veneziana, Dittici veneziani, Verre églomisé.

ENGLISH
Muslim and Latin Presence in the Treasures of Mount Athos (13th-15th Centuries)

In the monasteries of Mount Athos are kept, among the objects of byzantine and post-byzantine ecclesiastical art and relics, objects of art covering the period from 13th to 15th century, which were manufactured in Muslim and Latin workshops. Muslim art in Mount Athos is not unknown. We encountered Islamic objects, especially 13th century bell-shaped candlesticks in the monasteries of Megisti Lavra, Docheiariou and St. Paul (the latter serving as a base for a Venetian cross). Most of the Latin or western-like artifacts in Mount Athos were fabricated in Venice, or present strong Venetian influences. Among the latter we can distinguish the so-called kratitira, a sort of reliquary (the Holy cup), and the other objects that form part of the donation of the Serbian Despot of Ioannina (western Greece) Thomas Preljubovic´, and the Holy cup, the so-called iaspis (jasper), all in the monastery of Vatopedi. Also we can include parts of the silver icon revetments, with gothic elements. In these pieces of art, there is a mixture of byzantine with Venetian art and consequently a collaboration of Greek with Latin artists could not be excluded. As for the Venetian objects of the end of 13th-beginning of 15th century, remarkable are the diptycha with small icons (made with wood, silver, rock-cut crystal, semi-precious stones, pearls and parchment) from the monasteries of Chilandar and St. Paul, as well as the altarolo with the figure of enthroned Christ from the monastery of St. Paul, made with the technique of verre églomisé. From the same monastery we have the Venetian cross fixed on a 13th century Seljuk bronze candlestick.

KEYWORDS: Mount Athos, Islamic art, ‘Pula’ ceramics, Venetian art, Venetian diptychs, Verre églomisé.

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